Booktasting for 1.-2. årgang

På Munkekærskolen har jeg fået lov til at lave et Bogværksted efter skole for elever i 1.-3. klasse, som elsker at læse bøger. Vi mødes 50 minutter de fleste onsdage på skolebiblioteket, når de har fået fri. Efter kun to gange har jeg måttet lukke for tilgangen af elever til værkstedet og jeg er nu oppe på 25 deltagere fra 1. og 2. klasse, der er flest piger med, men også 5 drenge.

Det er en fornøjelse at kunne dele læseaktiviteter med nysgerrige læseheste.

Konceptet bag Booktasting for de små

Sidste år indførte jeg et nyt tiltag for vores 4. klasser med Booktasting og det var så stor en succes, at den ene læsevejleder på skolen og jeg var enige om, at det måtte kunne udbredes til andre årgange. 

I dag har jeg så testet en ny version på deltagerne i Bogværkstedet. Jeg vil lige starte med at sige, at jeg ikke kendte deres læseniveau på forhånd. Derfor dækkede jeg borde op med dækkeservietter i bestemte farver afhængig af sværhedsgraden og sørgede for, at alle niveauer var dækket ind. Det viste sig, at jeg havde ramt nogenlunde rigtigt med pladser ved de enkelte borde.

På vores skolebibliotek har vi et tydeligt opstillingssystem med farver afhængig hvilket niveau bøgerne er på. Du kan læse mere om det her

Del 1 – snak om læseniveauer og vores farver
Her tog jeg udgangspunkt i en plakat fra Alinea med Læsebjerget, som er en del af deres serie med Molevitten. Især eleverne fra 2. klasse havde set den før, men vi snakkede om, hvad der sker, når man læser en bog der er for svær eller en bog der er for let. Det sidste må man gerne i Bogværkstedet, da vi arbejder rigtigt meget med læselyst og læseglæde. Dernæst snakkede vi om vores opstillingssystem med farverne og om de mon sad ved det rigtige bord. Vi sluttede af med at snakke om, hvordan man ved, om bogen er den rigtige for dem. Her brugte jeg både Alineas bud fra plakaten og Faaborg-Fyn-Bibliotekernes fine billede af 5-finger-reglen.

Jeg har børn, som først er kommet i gang med at læse for nylig og som derfor læser de grønne bøger, som dækker over læsetræning og lix 3-8-bøger. En del læser de blå bøger, som dækker over letlæsning ca. lix 9-14, og der er også en del, som læser de neongule bøger ca. lix 15-22 og et par enkelte som allerede læser de mørkegule bøger, som er vores mellemtrinsbøger uden lixtal. Så alle læseniveauer er repræsenteret.

Del 2 – Find en god bog
Så skulle børnene vælge en god bog ud fra de ting vi lige havde snakket om. De kunne vælge en af fra bordene eller en fra “lageret” => resten af skolebiblioteket.

Del 3 – Læs bogen
Den næste halve time skulle børnene læse en eller flere bøger og de kunne være overalt på skolebiblioteket. De fleste var meget koncentrerede.

Del 4 – Gem bogen til næste gang eller lån den med hjem
Som afslutning kunne børnene selv vælge, om de ville gemme bogen til næste gang, så skulle de stille dem i Bogværkstedets kasse eller om de ville læse videre derhjemme. I så fald skulle de lige låne den først. Bøgerne i kassen bliver udlånt til en særlig låner oprettet til Bogværkstedet, så jeg ved, hvor de er.

Materialer

Jeg har lavet menukort og dækkeservietter i Canva

Eksempler på menukort
Menukort til indskolingen
Link til skabelon i Canva

Eksempler på dækkeservietter
Dækkeservietter til indskolingen
Link til skabelon i Canva

Hvis du vil se materialerne til 4. årgang, kan du se dem på hovedsiden til Skolebibliotek/PLC under Skabeloner og Booktasting. Klik her.

Skriv en kommentar